زمانی که بر روی یک سطح صاف قرار می گیرید، وظیفه سیستم تعلیق (فنربندی) خودرو، کار آسانی به نظر می رسد. اما اگر سرعت گیرها کمتر به شما ضربه وارد کنند آن وقت متوجه می شوید که اهمیت سیستم تعلیق چیست. حقیقت این است که سیستم تعلیق خودرو حجم کار زیادی را در خودرو به دوش دارد. هر قطعه این سیستم بیشتر از هر عضو دیگری فشار را تحمل می کند. سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو میان بدنه و چرخ های خودرو قرارگرفته است و به منظور برآورده کردن اهداف مهمی در خودرو به کارگرفته می شود. در حالت ایده آل، یک سیستم تعلیق مناسب و سالم، ضربات و دیگر ناهمواری های جاده را جذب می کند. به این ترتیب ضربه اثری بر کابین داخلی خودرو نداشته و سرنشینان با آرامش بیشتری به مسیر ادامه می دهند. این ویژگی سیستم تعلیق، از دیدگاه مسافر اهمیت بسیار بالایی دارد، درحالی که ممکن است راننده به دیگر فواید این سیستم نیز آشنا باشد. همچنین فنربندی خودرو وظیفه دارد که تا حد ممکن چرخ های خودرو را به زمین بچسباند. در سیستم تعلیق ایستا هیچ منبع انرژی بیرونی وجود نداشته و این سیستم تنها توانایی بازیابی و میرایش انرژی را دارد. بنابراین اثرات ناخواسته و ناراحت کننده حرکات غلتش بدنه در هنگام چرخش خودرو، کله زدن بدنه در هنگام شتاب گیری و ترمزدهی، بلند شدن و جابه جایی مانای بدنه نسبت به سیستم تعلیق در هنگام چرخش پایدار خودرو و ... هیچگاه از بین نمی رود. از آنجا که در این سیستم منبع انرژی بیرونی وجود ندارد، بنابراین ساده، ارزان و قابل اعتماد است. در بیشتر این سیستم ها مقادیر سختی فنر و میرایی لرزه گیر ثابت بوده و با برگزیدن ضرایب مناسب و کاهش بلندی گرانیگاه خودرو می توان به کیفیت خوش سواری و فرمان پذیری خوبی دست یافت. فنر نرم بر واکنش شتاب گیری، ترمز گیری و چرخش خودرو تاثیرات منفی دارد.
اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک
طراحی و انتخاب کلاچ ها و ترمزها
معرفی و بررسی انواع سیستم های ترمز خودرو
هدف این پروژه بررسی سیستم تعلیق خودرو برای بدست آوردن بهترین شرایط کنترلی و پایداری سیستم می باشد تا نهایتا خروجی مطلوب حاصل گردد. البته دلیل عمده و هدف اصلی انتخاب این پروژه اهمیت سیستم تعلیق در راحتی و آسایش سرنشینان خودرو در مقابل ناهمواری ها که به صورت اغتشاشات عملکرد سیستم تعلیق را تحت تاثیر قرار می دهد بوده است و خواسته یک مهندس کنترل نیز جدا از این موضوع نیست...
بررسی و آشنایی با انواع فنربندی و سیستم تعلیق خودرو
مونتاژ سیستم تعلیق خودرو در نرم افزار اتودسک اینونتور
پروژه سیستم تعلیق خودرو برای یک چرخ، مشتمل بر 29 صفحه، تایپ شده، به همراه دستورات MATLAB و تصاویر، با فرمت pdf به ترتیب زیر گردآوری شده است:
- مقدمه
- سیستم تعلیق ایستا
- سیستم تعلیق پویا
- سیستم تعلیق کنا
- سیستم تعلیق نیمه کنا
- مدل سازی
- پاسخ پله سیستم ها
- پاسخ ضربه سیستم ها
- معادلات فضای حالت
- تحلیل پایداری سیستم با روش راث
- اغتشاش
- تاثیر اغتشاش بر روی سیستم حلقه بسته
- تاثیر اغتشاش بر روی سیستم حلقه باز
- مکان هندسی ریشه ها
- نمودار بود
- نمودار نایکوییست
- وارد کردن تاخیر ثانیه و مشاهده نمودار نایکوییست
شبیه سازی و آنالیز سیستم تعلیق و فرمان خودرو با نرم افزار آدامز
جهت خرید پروژه سیستم تعلیق خودرو برای یک چرخ، به مبلغ فقط 25000 تومان و دانلود آن بر لینک پرداخت و دانلود در پنجره پایین کلیک نمایید.
اگر به فراگیری مباحث مشابه مطلب بالا علاقهمند هستید، آموزشهایی که در ادامه آمدهاند نیز به شما پیشنهاد میشوند:
بررسی اجزاء ماشین و سیستم های انتقال قدرت
مبانی سیستم انتقال قدرت در خودروهای سواری
طراحی و مونتاژ موتور چهار سیلندر در نرم افزار سالیدورکس