کار ترمز ایجاد شتاب منفی لازم برای توقف خودروی در حال حرکت است. علاوه بر متوقف کردن کامل خودرو، کنترل حرکت خودرو در سراشیبی، توقف مرحله ای و کاهش سرعت به اندازه دلخواه را می توان از وظایف اصلی این سیستم دانست. حال برای توقف خودرو نیاز به عضوی است که نیروی اصطکاک منفی (مخالف حرکت گردشی چرخ) را برای ما ایجا نماید، این عضو لنت نام دارد. لنت ترمز، به دیسک یا کاسه ترمز وارد می شود تا اصطکاکی مناسب برای ایجاد شتاب منفی در خودرو ایجاد نماید. سیستم های تعلیق و کنترل پایداری خودرو، به منظور افزایش کنترل راننده بر خودرو و اعمال بهترین نیروی ترمز بر چرخ ها و در نتیجه خودرو، اختراع شده اند. کنترل فرمان این سیستم ها الکترونیکی بوده و نرم افزار این سیستم ها با گذر زمان پیشرفت های قابل توجهی داشته اند...
اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک
طراحی و انتخاب کلاچ ها و ترمزها
شبیه سازی و آنالیز سیستم تعلیق و فرمان خودرو با نرم افزار آدامز
پروژه معرفی و بررسی انواع سیستم های ترمز خودرو، مشتمل بر 8 فصل، 94 صفحه، تایپ شده، به همراه تصاویر، با فرمت pdf به ترتیب زیر گردآوری شده است:
فصل 1: مقدمه
- طرحی کلی از سیستم ترمز
- دستگاه اهرمی
- افزایش نیرو
- سیستم هیدرولیکی
- یک سیستم ساده هیدرولیکی
- افزایش هیدرولیکی نیرو
- اصطکاک
- نیروی اصطکاک در برابر وزن
- اصطکاک در ابعاد میکروسکوپی
- یک ترمز ساده
فصل 2: سیستم های ترمز
- اصول طراحی
- سیستم ترمز ثانویه
- سیستم ترمز دستی
- اصول عملکرد سیستم
- سیستم های ترمز پایی
- سیستم ترمز تقویتی بوستری
- سیستم ترمز تقویتی
- ساختمان مدار ترمز
- طراحی سیستم ترمز
- ساختار مکانیکی ترمزگیری
- شروع پروسه ترمزگیری
- زمان پاسخ دهی اولیه سیستم
- زمان اعمال فشار ترمزی
- مدت زمان کلی ترمزگیری
- زمان فعال بودن پروسه ترمزگیری
- مفاهیم پایه
- اصطکاک لاستیک
- نیروی محیطی چرخ
- نیروی نرمال
- نیروهای اصطکاکی
- اصطکاکی استاتیکی و لغزشی
- لغزش
فصل 3: اجزاء سیستم ترمز
- بوستر ترمز
- بوستر ترمز خلایی
- بوستر ترمز هیدرولیکی
- سیلندر اصلی چرخ
- سوپاپ های تنظیم فشار ترمزی
- سوپاپ های تنظیم فشار ترمزی حساس به فشار
- سوپاپ های تنظیم فشار ترمزی حساس به کاهش شتاب
- طراحی
- سیستم ترمز چرخ
- ترمزهای دیسکی
- ترمزهای دیسکی با کالیپر ثابت
- ترمزهای دیسکی با کالیپر متغیر (شناور)
- Full-contact Disc brake
- ترمزهای کفشکی
- لنت های ترمز
فصل 4: سیستم ترمز ضد قفل ABS (Anti Lock Braking System)
- ترمزهای ضد قفل (ABS)
- مسافتهای توقف
- توقف در خط مستقیم
- کنترل فرمان
- احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل ABS
- اصطلاحات مربوط به ABS
- سیستم های باز و بسته
- سیستم های مجتمع و غیر مجتمع
- مدارهای هیدرولیکی
- کانال های ABS
- سیستم های یک کاناله
- سیستم های سه کاناله
- سیستم های چهار کاناله
فصل 5: اجزای سیستم SAB
- واحد کنترل الکترونیکی (ECU)
- پمپ
- سیلندر اصلی
- سلونوئیدها
- انبارهای آکومولاتورها
- نیروهای دینامیکی در هنگام ترمزگیری
- مدار کنترل سیستم ABS
- سیستم کنترلی
- متغیرهای کنترلی
- متغیرهای کنترلی چرخ غیر متحرک
- متغیرهای کنترلی در چرخ های متحرک
- سیکل های کنترلی
فصل 6: سیستم های پایداری در خودروهای پیشرفته الکترونیکی
- ECU: Electronic Control Unit
- عملگر سیستم BAS
- عملکرد سیستم ESP
- کنترل مدار بسته ترمزگیری در شرایط انحراف از مسیر
- GMA1
- GMA2
فصل 7: روغن های ترمز
- نیازمندی ها
- نقطه تعادل جوش
- نقطه جوش مرطوب
- ویسکوزیته روغن
- قابلیت تراکم پذیری
- خاصیت ضد خوردگی
- تورم قطعات پلاستیکی
- ترکیب شیمیایی
فصل 8: کیسه هوا (AIR BAG)
- مقدمه
- کیسه های هواییجانبی
- کاربرد همزمان کیسه هوایی و کمربند ایمنی
- آمار سازمان ملی ایمنی ترافیک
- مواردی که کیسه هوایی فعال نمی شود
- فعال شدن کیسه هوایی
- انواع سنسورهای کیسه هوایی
- سنسور کف
- سنسور ایمنی
- سنسور غلتشی
- تحلیل گر سیستم کنترلی مورد استفاده در سیستم کیسه هوایی
- عملگر مورد استفاده درسیستم کیسه هوایی
* توجه: لازم به ذکر است که علاوه بر فایل پروژه بالا، دو فایل با عناوین زیر نیز جهت دانلود قرار داده شده است:
- مقاله معرفی سیستم های کنترلی و ترمز خودرو های مدرن (4 صفحه، به زبان فارسی، با فرمت pdf)
- پروژه معرفی سیستم های ترمز در خودروها (25 اسلاید، به زبان فارسی، با فرمت powerpoint)
بررسی و آشنایی با انواع فنربندی و سیستم تعلیق خودرو
مونتاژ سیستم تعلیق خودرو در نرم افزار اتودسک اینونتور
جهت خرید پروژه معرفی و بررسی انواع سیستم های ترمز خودرو، به مبلغ فقط 25000 تومان و دانلود آن بر لینک پرداخت و دانلود در پنجره پایین کلیک نمایید.
اگر به فراگیری مباحث مشابه مطلب بالا علاقهمند هستید، آموزشهایی که در ادامه آمدهاند نیز به شما پیشنهاد میشوند:
بررسی اجزاء ماشین و سیستم های انتقال قدرت
مبانی سیستم انتقال قدرت در خودروهای سواری
طراحی و مونتاژ موتور چهار سیلندر در نرم افزار سالیدورکس